17.2.2014

Update on the Second Term

Olen hengissä. Olen elossa. En ole kirjoittanut ikuisuuksiin, sen tiedän, ja siitä suuret pahoittelut. Voisin keksiä tekosyitä ja selityksiä, mutta mieluummin kertaan pikaisesti mitä kaikkea on kakkoslukukauden aikana ehtinyt tapahtua tähän asti.

Britit tykkäävät puhua säästä. Täällä on välillä ollut ihan mahtavan upea sää...

Wales tammikuussa. Sateista ja harmaata, eh?
... ja välillä kunnon myrsky. Netti ei toiminut päivään ja tuulen voimasta puita kaatui (kuten myös lyhyt ja kevyt singaporelainen ystävä).

Noi aallot oli pienen omakotitalon kokoisia. 
 Oon viettänyt aikaa koululla...


... ja kaupungissa. Cardiff <3

Shobbailua! Hannah (Englanti/Intia/Portugali/Angola/Mosambique)
Tietysti olen siis myös opiskellut ahkerasti...

Huomatkaa frisbeetä heittelevät kaverit taustalla. Meitsi vaan ahertaa!
... ja joskus juhlinut ahkerasti...

The Great Gatsby Ball 2014: Yulia (Venäjä), Natasha (Libanon), minää, Imer (Turkki/Norja/Ruotsi), Hellie (Englanti/Thaimaa), Kristine (Norja)
... ja joskus ollut ihan vaan ahkeran vastakohta...

Järjesteltiin vähän meidän huonetta, ehkä mukavin järjestely ikinä! Kuulemma laitonta pitää sängyt 30 senttiä lähempänä toisiaan brittiläisissä instituutioissa, mutta pidetään sängyt näin vielä hetken...
Olen syönyt ruokaa ympäri maailmaa ihan täällä koululla ruokalassa...

Maailmaruokaa World Food Festivaleilla. Hyvin meni herkut kaupaksi!
... ja lähikylässä...

Llantwitin mini-Italia!

... ja Cardiffissa...

Latinosapuskaa nomnom!
Olen myös pelastanut maailmaa väittelemällä Unkarista suuremman...

Hissaväittely unkarilaisen Elizan kanssa!
... 70 miljardia dollaria entisille Jugoslavian maille NATO-valtioilta Kansainvälisessä tuomioistuimessa malli-YK-konferenssin aikana...




... sekä keskustellut standardeista, odotuksista, UWC:sta ja sen tulevaisuudesta.

Yksi Anarchy in UWC:n provosoivista kampanjajulisteista. Ainakin herättivät keskustelua.
 Olen siis elänyt ihan tavallista arkea. Tiedättehän, koittanut olla torkkumatta aamutunneilla...

Englannin kieli&kirjallisuus&aamukooma. Jonas (Norja), Hannah (miljoona maata), Lucie (Kreikka/Englanti)
 ... käynyt luistelemassa 120 hengen porukalla...

Kristine (Norja), Rachel (Malesia/Zambia), Martina (Italia)
Tärähtäneen ihanat norjalaiset Kristine ja Anita. Huomatkaa tyylikkäät ja tosi epämukavat siniset luistimet!
 ... ja nauranut sille, kuinka absurdia tämä arki onkaan. Arvostanut sitä, rakastanut sitä, mutta ennen kaikkea nauranut. Katsokaa nyt tätäkin.



Lopetetaan nähin fiiliksiin tällä kertaa. Voikaa hyvin ja nauttikaa talvesta! Ja hei, tän vuoden hakijat. Jos on mitä tahansa viime hetken kysymyksiä, laittakaa niitä kommenttiboksiin!


9 kommenttia:

  1. hei aivan ihania kuvia! Olen hakemassa stipendiä ja ensimmäinen vaihtoehto on ehdottomasti Wales, minua mietityyttää että miten saisin hakemuksestani enemmän omannäköisenä ja haluisin kysä kuinka paljon panostit siihen?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Sara! Kiitoskiitos :) Jes hei mahtavaa, että oot hakemassa! Muistan, että vuosi sitten jännitin ite ihan kamalasti. Mä ite kuulin UWC:sta joku puolitoista vuotta ennen hakemista, joten mulla oli aikaa miettiä, mitä kirjoitan, ja suunnittelinkin hakemusta aika pitkään. Sanoisin joo, että panostin hakemukseen aika paljon, koska mulla oli aikaa ja halusin stipendiaatiksi niin kovasti. Kuitenkin, pari viime vuonna valittua saivat kuulla UWC:sta vasta helmikuussa ja kirjoittivatkin hakemuksensa viikon varoitusajalla. On vaikea neuvoa, miten siitä saa omanlaisen. Tiedän, että jotkut ovat kirjoittaneet runoja tai vastaavaa, mutta mulle sellainen ei olut luontaista ja kirjoitinkin siis aika tavallisen, epävirallisen esseen elämästäni. Mulle ohjenuorana toimi se, että pyrin siihen, että kuka tahansa, joka lukee esseen, oppisi tuntemaan mut sen perusteella. Kerro siis asioista, jotka on sulle tärkeitä sulle luontaisella tavalla. Käytä murretta tai luovia ratkaisuja jso siltä tuntuu, mutta kekseliäisyydestä ei kannata tehdä itseisarvoa. Näin mä neuvoisin :) onnea kauheasti hakuun ja laittele vaan lisäkysymyksiä jos sellaisia on!

      Poista
  2. Haluaisin vielä kysyä vähän tämmöistä konkreettisempaa kysymystä, että mistä teidän koulun sivuilta löytyy tarkempaa kouluaineiden valikoima listaa tai vapaa-ajan vietto ? (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piti myös sanoman, että olen lukenut koko koulu-urani saksaa, ja se on jotain jota haluiaisin ehdottomasti jatkaa, mutta luinkin että sinäkin opisekelet sitä, mikä tekee mut tosi onnelliseksi:) Joka ikinen pävitys, jonka olen lukenut on vaan saanut mut innostumaan enemmän, ja nyt kuin on enää reilu viikko aikaa viimeiseen palautuspäivään ja osuvasti mun17-vuotis syntymäpäivään, iski kamali paniikki ja todellisuus että; mä en oikeesti välttämättä pääse tonne. Tuntuu ihan kamalalta, koska oon ihan varma että mulla olisi niin paljon koettavaa ja annettavaa. Tämä olisi ehdottomasti suurin unelmani ! En tiedä miksi vuodatan, tuli vain tarve purkaa tätä jollekkin joka varmasti ymmärtää:)!

      Poista
    2. http://www.atlanticcollege.org/subjects-1/ klik! Sielta loytyy kaikki aineet. Meillahan on yks UWC-koulujen laajimpia valikoimia, eli on varaa valita (; Saksaa saa tosiaan luettua ja saksankielisiahan taalla on monia, eli varmasti saisit treenattua kielitaitoasi.
      http://www.atlanticcollege.org/co-curricular-faculty/ Tasta puolestaan loydat eri vapaaehtoistyo"tiedekunnat", eli oikeestaan aika ymparipyoreat mutta jonkinlaisen kuvan antavat kuvaukset eri vapaahetoistyojutuista, joita taalla voi tehda. Lyhytaikaisemmat aktiviteetit vaihtuu niin usein ja riippuu ihan oppilaista, etta niita ei netista loyda, mutta jokaisessa "tiedekunnassa" on erilaisia aktiviteetteja. Ja jos jotain ei loydy, sita varten voi perustaa ryhman. http://www.atlanticcollege.org/student-personal-handbook/ Handbookista loydat viela lisatietoa aktiviteeteista, vapaaehtoistyosta ja ihan arjesta taalla. Toivottavasti on avuksi!

      Voi hei kuule, ymmarran ihan tosi hyvin ton jannityksen! Muistan niin elavasti miten hermoja raastavaa hakeminen ja erityisesti sitten se odottaminen oli. Eli et tosiaan ole yksin tunteittesi kanssa :) Ihana kuulla etta oot noin innoissas tasta, ja se on mun mielesta jo tosi iso plussa sun puolelle. Sulla on viela jonkin aikaa hioa hakemuspakettia, ja kunhan saat kaiken sun innostuksen ja motivaation paperille, niin eikohan kaikki mene hyvin. Mulla on peukut pystyssa sun puolesta! Ma nyt suosittelisin sua viimeistelemaan hakemuksen, lahettamaan sen, ja sitten keskittymaan vahan aikaa joihinkin ihan muihin juttuihin. Pida ittes kiireisena ja ajattele muuta, koska jalkikateen stressaaminen ei auta mitaan. Tsemppia ihan kauheesti sulle! :)

      Poista
  3. Kiitos kamalasti Miina neuvoistasi! Kaikki sun kannustavat sanat merkitsevät mulle hurjasti! Toivottavasti ensi syksynä tavataan jos kaikki menisi niinkuin parhaimmissa haaveissa! On vihdoin valmis, mutta haluisin vielä kysyä viime hetken vinkkiä? miten perustelit kouluvalintasi .. laitoitko ne perus ainevalinnat ja maantieteellinen sijainti jne.. Vai keksitkö jotain orginellii? Viimehetken vinkit olisi kullankalliita!:) jos et ehdi näkemään tätä, ei se mitään oon jo aika tyytyväinen tähän nivaskaan:) Toivottavsti siis kuulemiin!(;

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi taas! Ei kuule kestä, mä itekin viestittelin mun nykysten kakkosvuotisten kanssa hakuaikana ja se oli kyllä avuks mulle sillon :) Kirjoitin perustelut kouluvalinnoille tosi nopeasti. Keskityin mun top-kolmoseen, ja niistä listasin erikseen kaikkein kiinnostavimmat puolet. Luettelin aineita, vapaaehtoistyö- ja harrastusmahdollisuuksia, jotka tuntu kiinnostavilta, sekä kommentoin koulujen sijaintia ja joitain erityispiirteitä (esim. Costa Rica oli mun kolmosvaihtoehto ja puhuin sen historiasta SOS-lapsikylänä). Tosi lyhyesti ja tiiviisti kylläkin kirjoitin, mutta pyrin mainitsemaan tarkkoja yksityiskohtia. Kolmea vikaa vaihtoehtoa kommentoin vain sanomalla, että ne on vikana listassa perheen pyynnöstä. Viime hetken onnentoivotukset! :)

      Poista
    2. kiitoksia taas hurjasti Miina! Nyt keskitytään sitten taas tähän perus elämiseen, ilmottelen sitten miten mulle käy(:!

      Poista