13.10.2014

Lista



Olen aina rakastanut listoja (hyvin listattu, puoliks tehty?), mutta tänä syksynä musta on välillä tuntunt, että hukun listoihin. Mun yhdeksänvuotissynttärilahjaksi kummitädiltä (moi Veera!) saatu peltinen Marimekon penaali pursuilee suttuisella käsialalla sotkettuja muistilappuja: "to-do list for 15 September/October/life", "to-do list for uni applications", "to-do ennen kuin äiti tulee käymään". Listat selvittävät päätä, ja saavat mut tuntemaan itseni tehokkaaksi ja järjestelmälliseksi -- toteutus on tietysti aina toinen asia.

Koska listat ovat nykyään mulle tapa toimia, kirjoitan tämänkin postauksen listamuodossa. Karhu minun kanssani (bear with me).

Viimeisen puolentoista viikon aikana olen...

1. Hakenut yliopistoon. Hui kamala. Miten tässä näin kävi. Haen vielä keväällä Irlantiin ja mahdollisesti myös Alankomaihin, mutta Britit on mun ykkösvaihtoehto, joten tärkein haku on nyt takana. Oon kyllä tosi tyytyväinen, että sain sen pois alta, koska nyt kun katson kalenteriani, ei siellä ole muita kuin eräpäiviä kurssitöille. Yks huoli vähemmän siis!


2. Täysi-ikäistynyt. Ja ikäkriiseillyt. Syyskuun viimeisenä mut heitettiin ulkouima-altaaseen, ja viime viikon lauantaina mentiin porukalla lähipubiin illalliselle. Oli ihana ilta ihanien ihmisten kanssa, mutta mulla ei valitettavasti ole ollenkaan kuvia. Tajusin muuten taas, että Marcrossin sticky toffee pudding on maailman parasta.

Murto-osa synttärisuklaista. Parasta kansainvälisessä koulussa on ulkomaalainen suklaa, amirite? Ja sainhan mä suomalaistakin, kun Ellu lähetti paketin <3

3. Palauttanut 4000 sanan tutkielman siirtokarjalaisista. Huh. Vihdoin ja viimein. Perjantaina oli final draftin deadline, ja "dress up as your Extended Essay" -päivä. Idea tähän saatiin UWC-SEAsta, eli Singaporen UWC-koulusta, ja yllättävän moni kakkosvuotinen panosti ja pukeutui -- jotkut aivosoluiksi, jotkut Pikku Prinsseiksi. Mulla oli isomummin vanha Suomi-paita ja hame, ja yritin epätoivoisesti demonstroida Suomen karttaa. Mulla oli vasemmassa kädessä ja hameenhelmassa neuvostolippu symboloimassa itäisten alueiden menetystä, mutta tää aiheutti hyvin paljon hämmennystä monessa.


4. Ollut tosi kiireinen: koulujuttujen lisäksi oon mukana järjestämässä Amnestyn head shavingia sekä Peace Councilin tapahtumia, ja lauantaina kävin Cardiffissa Amnesty Street Theatren kanssa keräämässä allekirjoituksia (kerättiin yhteensä 670!).


Amnestyn head shaving on siis tapahtuma, jossa osallistujilta ajetaan päät kaljuksi. Nojoo, ei nyt ihan kaikilta osallistujilta (tänä vuonna vapaaehtoisia on reilu 10) ja tämä tehdään hyvästä syystä. Päänsä ajavat ihmiset siis keräävät rahaa ja lahjoittavat kerätyn summan joko Amnestylle tai jollekin muulla hyväntekeväisyysjärjestölle.

Reasons to shave your head for Amnesty:
  1. Showering is so much easier
  2. Save money of hair products
  3. Be ~unique~
  4. Your head can be used as a mirror
  5. No bad hair days anymore
  6. You're not boxed into society's gender expectations
  7. Zombies don't have anything to grab onto
  8. Less time getting ready = more time to sleep & have fun!
  9. Your Pitbull impressions will be 10 times more legit
  10. Raise money & awareness for a good cause!

Ellen (Trinidad ja Tobago) ja taustalla katuteatteriesitys. Teemana oli siis hlbtq-oikeudet. 
Julia (Meksiko/Kanada/USA)
5. Muuttunut filmitähdeksi ja maailmanluokan julkkikseksi. Toisin sanoen mun naaman näkee sekunnin ajan UWC:n uudessa superkliseisessä mainosvideossa!


6. Juonut kahvia ja teetä enemmän kuin ehkä kannattaisi. Olen käynyt joogassa ja zumbassa, vieraillut vankilassa ja paikallisella koululla, keskustellut Hongkongin protesteista ja opiskelija-aktivismista. Jos Hongkongin tapahtumat kiinnostavat, suosittelen kurkkaamaan mun kaverin Irenen haastattelu BBC:llä. Irene on mun hongkongilainen kakkosvuotinen, joka valmistui AC:sta toukokuussa. Mutta joo, arki on arkea, joskin mukavaa sellaista. Hyvä fiilis yleisesti, ja parin viikon päästä onkin jo syysloma. Reissataan porukalla Brysseliin ja Amsterdamiin, ja oon ihan super innoissani!

2 kommenttia: