8.2.2016

Kotivara - varautumistesti


Törmäsin blogissa Kohti omavaraiselämää kotivara - varautumistestiin ja ajattelin kartoittaa lähtötilanteemme. Ohje kuuluu seuraavasti: 

"Huoltovarmuuskeskuksen ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön laatimassa mainiosta Kotivara -esitteestä löytyy varautumistesti. Testissä on 15 väittämää, joihin vastataan joko kyllä tai ei. Päätin aloittaa kotivaraprojektini testin tekemisestä, jotta ylipäätään pääsisin tilanteen tasalle ja osaisin sen myötä ryhtyä toimenpiteisiin."

Väittämät:

Kodissani on puhtaita kannellisia vesisankoja sekä vesikanistereita veden varastoimiseen.


Näitä ei ole. On muutama kattila ja kannu. Sadevettä keräämme pakkasettomaan aikaan katoilta isoihin saaveihin. Meillä on kaivoja, joiden vedenlaatu tulisi tarkistuttaa.

Osaan hoitaa tilapäisesti WC-tarpeet hygieenisesti ilman vesijohtovettä.

Meillä on puucee, jossa on tarjolla kosteuspyyhkeitä. Käsienpesuveden tuomme muualta kanisterilla.


Fire

Asunnossani on toimiva palovaroitin jokaista alkavaa 60 neliömetriä kohden.

Tuvassa ei ole, koska siellä ei tällä hetkellä ole mitään. Muiden rakennusten osalta asia pitää selvittää. Emme tällä hetkellä yövy rakennuksissa.

Kodissani on sammutuspeite ja/tai käsisammutin.

Meiltä löytyy useampi sammutuspeitto ja yksi suuri käsisammutin. Lisäksi meillä on autossa pieni sammutin. Sammutuspeittoja haluan lisää, haluan grillipaikan viereen oman.

Olen päivittänyt alkusammutustaitoni.

Viimeisimmästä kertauksesta minulla on jo vuosia aikaa. Aikoinaan harjoittelin alkusammutusta liki vuosittain. Miehellä tilanne on parempi.

Olen harjoitellut poistumista asunnostani tulipalon varalta.

Rakennuksemme ovat yksi tai puolitoista kerroksisia ja niissä oleskellaan lähtökohtaisesti alakerrassa. Jokaisessa rakennuksessa on ikkunoita, joiden läpi voi tarvittaessa poistua, jos ovesta ei pääse ulos.

Minulla on aina varalla käteistä rahaa.

Emme säilytä tuvalla rahaa, mutta molemmilla on tapana pitää käteistä mukanaan sen verran että tyypillisimmistä pulmista selviää.

Tunnen yleisen vaaramerkin ja osaan sisälle suojautumisen siihen kuuluvin toimenpitein.

En ole varma kuuluuko tuvallemme yleinen vaaranmerkki. Minulla on käsitys siitä, miten pitää toimia, mutta olen meistä kahdesta se heikompi lenkki tässä.

Olen päivittänyt ensiaputaitoni.

EA 1 & 2 kurssit olen käynyt viime vuosituhannella ja tämän vuosituhannen alussa uudelleen. Viimeksi kertasin elvytyksen Annella pari vuotta sitten. Mies on minua aktiivisemmin kerrannut ensiapua.


honey bee

Minulla on otsa- ja taskulamppu ja varaparistoja.

Taskulamppu, 1kpl, löytyy aina. Varaparistoja siihen ei ole tuvalla.

Minulla on paristoilla toimiva radio.

Veimme patteriradion tuvalle ja se on siellä jossain. Pattereita siinä ei ole, koska se toimii sähkölläkin ja varaparistoja ei ole tähänkään.

Minulla on ruokaa varastoituna kotiin vähintään kolmeksi vuorokaudeksi.

Nälkä koittaa hyvinkin pian. Viemme tuvalle aina ruoan mukanamme, varastossa on vain riisikakkuja ja sen sellaista. Linnunruokaa on nöin talvella mukavasti, eli salmonellaa ja muuta uhmaten voisimme pupeltaa siemeniä ja talipalloja YÄKS.

Osaan uida vähintään 200 metriä.

Kykenen uimaan tuon matkan kevyesti myös luonnonvesien aalloissa. Mieskin on uimataitoinen.

Osaan tehdä hätäilmoituksen.

Tätä on treenattu tositilanteessa paljon eli homma on hoidossa. Saimaan mökillä on esillä paikan karttakooridinaatit, sama pitäisi tehdä tuvalle. Olen joutunut soittamaan Saimaalle apua ja avun saaminen saaristossa oli haastavaa, vaikka tiesin saarten viralliset nimet ja osaan neuvoa mistä se kartalta löytyy oli haastavaa. (Tosin en joskus saanut palokuntaa Vuosaaren golfkentän kupeeseen, koska minulla ei ollut tarkkaa osoitetta & koordinaatteja ja häke päivystäjä ei löytänyt sitä kartasta. Kovalla työllä saimme tulen sammumaan ja soitimme uudelleen palokunnalle, että voivat halutessaan tulla tarkistamaan sammutuksemme tuloksen.)

Häiriötilanteessa haluan auttaa muita.

Tämä on luonnollisestikin itsestään selvää.





Taulukko:

0-4 pistettä
  • Et ole varautunut! Nyt on aika uudelle harrastukselle: Omatoiminen varautuminen
5-9 pistettä
  • Olet tyydyttävästi varautunut. Sinulta puuttuu vielä tärkeitä tietoja ja taitoja.
10-13 pistettä
  • Olet hyvin varautunut, mutta korjaathan puutteet?
14-15 pistettä
  • Olet huippuvarautuja ja luot turvaa ympärillesi.


Oma tilanteeni:

Onpa tylyä luettavaa. Tilanne on kehno tuvalla. Kotona tai Saimaalla saisimme aivan erilaiset pisteet. Tosin sielläkin miinuksia tulisi taitojen kertaamattomuudesta. Tämä testi täytyy tehdä myöhemmin uudelleen ja katsoa miten tilanne kehittyy.

Olen kirjoittanut kotivarasta aiemmin ja kertonut tilanteesta, jolloin oikeanlainen kotivara olisi ollut tarpeen, onneksi silloin isäni pelasti minut. Aina ei tarvitse mitään vakavaa tapahtua, että kotivaralle tulee käyttöä, ihan tavanomainen sairastuminen riittää. Lisäksi olen kirjoittanut luennosta, jossa kävin eli urbaani viljely kriisinvalmiutta parantamassa.

Mikäli teet testin ja kirjoitat siitä, lukisin kirjoituksesi mielelläni. Linkkaathan minulle luettavaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti